Schoolstraat voortaan opgenomen in Wegcode

Het concept ?schoolstraat? is vanaf 20 oktober 2018 wettelijk verankerd in de Wegcode. Met een duidelijke definitie, een eigen verkeersbord en verkeersregels.

Wettelijke basis

Het begrip 'schoolstraat' bestaat intussen al een aantal jaar. Heel wat steden en gemeenten kiezen er immers al langer voor om de straten aan scholen tijdens de spitsuren tijdelijk af te sluiten voor gemotoriseerd vervoer om de verkeersveiligheid te verzekeren. En schoolstraten blijken ook te werken. Uit evaluaties in meerdere steden en gemeenten blijkt dat het effectief een stuk veiliger wordt aan de schoolpoort.

Tot op vandaag ontbrak het echter aan een wettelijke basis en precieze verkeersregels. Een hiaat dat de wetgever nu invult door in de Wegcode een grondslag in te bouwen voor de 'schoolstraat'.

Definitie

De Wegcode omschrijft de schoolstraat als ?een openbare weg in de nabijheid van een onderwijsinstelling waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen een verplaatsbare afsluiting geplaatst is met het verkeerbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding 'schoolstraat'?.

Verkeersregels

In schoolstraten is de openbare weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers. Gemotoriseerd vervoer is er dus niet toegelaten, behalve:

bestuurders van motorvoertuigen die in de straat wonen of van wie de garage in die straat gelegen is;

prioritaire voertuigen wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt; en

voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder.

Zij moeten evenwel stapvoets door de straat rijden. Bovendien zijn ze verplicht om de doorgang vrij te laten voor de voetgangers en fietsers, hen voorrang te verlenen en er zo nodig voor te stoppen. Ze mogen de voetgangers en fietsers niet in gevaar brengen of hinderen.

Bijkomende regels mogelijk

De verkeersregels uit de Wegcode kunnen later nog verder worden aangevuld bij KB. De wetgever machtigt de Koning immers om de bepalingen op te heffen, aan te vullen, te wijzigen of te vervangen.

Wegbeheerder beslist over opportuniteit

Onderzoek heeft aangetoond dat de inrichting van een schoolstraat, afhankelijk van de locatie en de context, een effectievere maatregel kan zijn dan een snelheidsbeperking tot 30km/u waarvan de handhaving in de praktijk haar limieten kent. Het is echter aan de wegbeheerder om te bekijken of het opportuun is om al dan niet een schoolstraat in te richten. Net zo goed kan hij beslissen om bijkomende al dan niet dynamische wegsignalisatie aan te brengen, bijvoorbeeld waar de schoolstraat op bepaalde uren van de dag het afslaan onmogelijk maakt.

In werking

20 oktober 2018 (10 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad).

Bron: Wet van 2 september 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van de schoolstraat betreft, BS 10 oktober 2018.

News

Vlaamse sociale bescherming overkoepelt drie zorguitkeringen version[@language='en' and @version='published']
Vlaanderen bundelt drie zorgtegemoetkomingen onder de noemer Vlaamse sociale bescherming. Het gaat om de Vlaamse zorgverzekering, de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden en het ...  Read more
Fonds voor arbeidsongevallen wordt 'Federaal agentschap voor beroepsrisico's' version[@language='en' and @version='published']
Er komt een fusie van het Fonds voor arbeidsongevallen (FAO) en het Fonds voor de beroepsziekten (FBZ). Het FBZ verdwijnt en wordt geïntegreerd in het FAO dat behouden blijft. Enkel de benaming ...  Read more
Klachtensysteem en administratieve geldboetes bij inbreuken op passagiersrechten zee- en binnenvaartversion[@language='en' and @version='published']
Sinds 18 december 2012 hebben passagiers die over de zee of de binnenwateren reizen, recht op informatie, bijstand en vergoedingen bij annulering of vertragingen. Een gevolg van Europese Verordening ...  Read more
search news